25 sep onsdag

Spurgeons sammanfattning av evangelium

Jag läste precis klart Fullertons biografi om Charles H. Spurgeon. Spurgeon var en predikant i England som levde 57 år med start från 1834. Redan i tidig ålder fattade han tycke för att predika och som 16 åring predikade han regelbundet. När han bara var 19 år kom han till London och fick bli predikant i en större (på pappret) församling. Vid hans första möte var det 80 närvarande, men det dröjde inte förrän det antalet växte. Sprurgeon var väldigt uppskattad bland människorna, han predikade så att man förstod, enkelt och direkt. Många människor samlades och församlingen växte till över 5000 medlemmar, man byggde ny kyrka och så gott som varje samling var fullsatt.

Vid slutet av sitt liv blev han sjuk och han fick ofta besök av en annan pastor vid namn Robert Taylor. En dag frågade han om Spurgeon kunde sammanfatta sin kristna tro i några få ord. "'Jo så', svarade Spurgeon. 'Den går att sammanfatta i fyra ord: Jesu dog för mig.'"

Tänk så enkelt det egentligen är. Det kristna livet innehåller många bottnar, det finns ett djup och vi kan alltid lära oss mer. Vi låter oss formas av den helige Ande för att bära Andens frukt och få leva i och ut den kärlek som Jesus visar oss genom sitt liv. Men oavsett vad vi gör så är det just detta den kristna tron handlar om "Jesus dog för mig". Denna enkla mening innefattar hela vår tro. Jesus dog på korset så att vi skulle kunna få liv, han dog för att vi skulle kunna få en relation med den levande Guden, bli fyllda av den helige Ande och bli fyllda av en himmelsk frid.

Stanna gärna upp där du är, blunda och säg orden: "Jesus dog för mig." Repetera dem i ditt inre och tacka Jesus för den oändliga nåd han visar för oss.

Ef 1:7-8 "I honom är vi friköpta genom hans blod, och vi har fått förlåtelse för våra överträdelser på grund av den rika nåd som han lät flöda över oss, med vishet och insikt."

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.